+45 2476 0422 info@kommunikasjon.dk
Erfaring med Nordisk og International markedsadgang

cslnorden
Norden har 25,5 millioner potentielle kunder. Jeg har arbejdet i 2 tiår i det nordiske marked, og her er information om kunder og projekter i Norden.   Dette er information om ansvarsopgaver, produkter og udførte opgaver.  Mine generelle betragtninger om den Nordiske kultur og nuancerne kommer i min blog.

Kommunikasjon ApS for IT2Trust, Elverdal,Varonis Systems, JSL Publications og Iper Direkte

Arbejder med flere projekter mod det Nordiske marked, enten på fuld tid eller deltid.  Noget af det jeg har gjort:

IT2Trust A/S 2015- DeltidIT2TRUST_LOGOER_illustrator
IT2Trust A/S er en af Skandinaviens førende distributører af forretningskritiske IT-løsninger indenfor IT-sikkerhed og netværk. De har gode markedsandele på den Danske og Svenske marked, men ikke i Norge.  Jeg vil hjælpe med at bygge et netværk af forhandlere i Norge.  I tillæg vil jeg introducere de internationale producenter på det norske marked.

elverdal_498x110Elverdal - 2015 Deltid
Elverdal leverer udstyr til arkitekttegnede legepladser og andre uderum af høj kvalitet. De vil ind på det Norske marked.  Mit job består i at undersøge markedet i Norge, samt finde leads til at entre markedet og øge markedsandelen. I processen vil jeg være en slags interkulturel tolk af nuancerne mellem det Danske og Norske marked

Europa Communications 2014 –  DeltidEuropa logo
Projekter inden lead generering for forskellige IT leverandører som IBM og Vodafone. Specialprodukter de ikke har afdelinger for i Norden. Målgruppe hele Norden.  Målet er at bruge vor lokale viden til at komme ind på nye markeder, i stedet for at ringe fra andre Europæiske regioner til Norden.

Varonis Systems: 2013-2014  – FuldtidVaronis

Varonis Systems har unikke løsninger inden Datasikkerhed, Data Governance og Big Data.  De vokser hurtigt ude i verden, men havde ikke fået slået hul på Norden.  Jeg blev ansat som Nordic Sales Manager for at få indgang til og forståelse for dette marked.

Udfordringer var mangfoldige:

  • Vi var totalt ukendte på markedet
  • Vi har et Amerikansk hovedkontor hvor grunderne var fra Israel. Det overordnede ansvar for Nord-Europa blev styret fra Frankrige.  En meget interessant og givende mix, som også giver mange muligheder for kulturelle misforståelser og fortolkninger.   Min job har været at give de rette nordiske fortolkninger i et sprog de forstod i opad i organisationen.

Vi løste opgaven med at hurtig identificere vigtige segmenter og få kunder ind i løbet af nogle måneder.

JSL Publications 2012-2013 Deltidjsl logotop
Salgsjef for Vi med Hund i Norge.  Man havde behov for større annonceindgang i Norge.  Jeg introducerede Vi med Hund til de store aktører i Norge, med større omsætning som resultat.

 

Iper Direkte AS 2012 – Deltidiper Logo
Iper Direkte AS arbejder med at forbedre kvaliteten i egne og kundernes databaser.  Jeg skaffer leads, booker og gennemfører møder

Oracle Corporation 2010-2012

663px-Oracle_logo.svg

 

I København ligger den Nordiske afdeling for middleware og databaser for Oracle.  Jeg trak på erfaringer fra mine kollegaer fra Finland, Danmark og Sverige. Disse erfaringerne brugte jeg så for at optimere salget mod mine norske kunder.  Det er meget at lære af internordisk samarbejde.

Omikron Data Quality/Fact-Finder 2007-2010

 

omikron_logo                                                                                                                                                                  fact_finder_new_800px_72dpi

Omikron Data Quality er et ledende niche IT selskab med hovedkontor i Tyskland. Løsningen FACT-Finder er markedsledende indenfor søg og navigation i webshops. Inden datakvalitet er har de unikke værktøjer til at rense data, samt søg og navigation i CRM systemer.

Omikron ville ind på det Nordiske markedet og jeg blev ansat om salgs- og markedschef.  Udfordringerne vi havde var flere:

  • Vores firma og løsninger var ukendt i markedet – også internationalt
  • Vi havde en lille organisation både i Norden og Tyskland
  • Tysk forretningskultur og tænkemåde kan være svært forskellig

Vi løste opgaven ved at segmentere markederne i vores kampagner og få gennemslag overfor tyskerne. Kunder som Thomas Cook Northern Europe, Avis Skandinavien, Ellos, Bestseller, Elkjøp Nordic, Halens og Jula Postorder blev hanket ind.

Dell Computer 1999-2003

Account Manager, Aquisition Manager, Large Opportunity Representative.dell-logo-thumb@2x

Callcenteret til Dell i København var netop etableret, da jeg tiltrådte som Account Manager.  Callcenteret var lille med kun 50 mennesker fra de nordiske land, og det var en iværksætter ånd.

Her fik jeg den første føling om de forskellige markeder i Norden.  Danskerne solgte på pris, men vi Nordmænd solgte på funktionalitet f.eks.  Det var meget lærerigt at se nuancerne i markedet som jeg følte på for første gang.  Læs mere på bloggen

AFS Intercultural Programs 1982-1999

2000px-AFS_Interkulturelle_Begegnungen_Logo.svgJeg har arbejdet med interkulturel forståelse som frivillig og ansat i AFS.  Jeg drog på et udvekslingsophold i Florida i 1982-83.  Senere jobbet jeg frivillig, og som vicepræsident af AFS Norges bestyrelse, havde jeg ansvaret for det Europæiske samarbejde.

I 1997-1999 arbejdet jeg som udviklingschef på AFS Norges kontor, hvor jeg havde ansvaret for vores samarbejde med erhvervslivet.

Det var AFS som vækket min interesse for kulturel forståelse.  Her har jeg arbejdet mest internationalt og ikke bare i Norden

Sporrong 1995-1998

Sporrong_logoStilling – Key account manager

Sporrong er et firma inden for reklame- og gaveartikler, som blev startet i Sverige i 1666.  Hovedkontoret er i Sverige, og produktionen dengang var i Finland, og vi havde salgskontor i Norge.  Det førte til meget internordisk samarbejde og var svært lærerigt.

Jeg jobbet mod forsvaret og de største Norske organisationer.  Projekterne blev fulgt fra idestart, planlægning, produktion og levering.  Derfor indbefattede dette udstrakt Nordisk samarbejde.

AIESEC 1986-1990

AiesecAiesec er den største udvekslingsorganisation for økonomistudenter.  Jeg havde ansvar for Skandinavisk samarbejde.  2 Somre havde jeg fuldtidsansvar for at tage imod alle studenter i Bergen fra AIESEC og IAESTE.  Tage i mod studenter, skaffe papirer, introducere de til arbejdspladsen, samt arrangere det sociale.  Min første virkelige erfaring med ansvar overfor kulturer fra hele verden. Sjovt, interessant og ikke mindst lærerigt!